4

om schlageryra och idiotiska musiker

Jag lyssnar på Oskar Linnros nya singel. Han inleder sommarens bästa låt med textraden

för en minut sen var du min
en tredjedel av den jag var går hem
för en är krossats, en är din
det här är slutet på vår film
från och med nu.


Avslutar med:
och vid din port har ingenting förändrats förutom vid just din
för bredvid ditt namn
står ett namn till


Det slår mig vilka fantastiska författare vi har i vårat lilla lagom. Men våran musik är inte lagom. Våran musik är enastående. Och år ut och år in ska vi försöka visa världen just detta. Vår potential, våran författartunga, våra sargade hjärtan med melodier. Vi ställer upp i löjliga talangjakter som Melodifestivalen för att få komma ut i världen. De senaste åren har vi fått kvala oss in för att ens ha chansen att visa oss. Men vi vet var vi står, vi vet vad vi kan. Går in med huvudet högt, lyckas gå vidare och låter oss förnedras. Iår igen.

Jag hatar melodifestivalen. Varför ska vi gå ner oss för att ens försöka? I mitt tycke har vi nått en potential långt över vad som krävs för att vinna Eurovision Song Contest. Tjeckiska karlar i silverkläder som sjunger trallvänlig mespop. Jag är så trött på mespop! Varför ska vi försöka göra Sverige till ett land med lika dålig musik som resterande Europa när vi redan är fantastiska och duktiga?

Vi envisas med alla dessa deltävlingar och jakten på nya stjärnor, och då visar idioter som Erik Saade upp sig. Sjunger en låt, precis lika värdelös som resterande Europa, och vi spelar den på våra reklambombarderade radiokanaler dag ut och dag in. Varför strävar vi ens efter det? Vad är det vi inte förstår? Vi är för bra för Eurovision. Ge upp. Varför gräva gropar när man vandrar mot toppen?

The Ark är det bästa vi levererat sen Abba. Abba visste vad som var rätt i sin tid. Carola visste vad som var rätt i hennes tid. The Ark visste vad som var rätt i deras tid. Anna Bergendahl, Erik Saade och Timotej vet inte ens vad som är rätt i Europas tid. De försöker tappert men lyckas av nån outrgundlig anledning bli sämre än resterande Europa. Sämre! Än silverfärgade män som sjunger på tjeckiska eller bulgariska eller vad det nu är för språk. Hur kan det ens vara möjligt?

Vart har våra stora musikförfattare tagit vägen?
Manboy, manboy, you can call me manboy
I don’t care, I’ll show you how to love


Nej tack, Erik Saade. Manboy? Manspojke? Purbetal plåga? Försvinn bara och låt oss istället lyssna på textförfattare som är med oss genom tiden.

Natten är vacker och månen är full
du är som natten och jag är som månen
och du är som jag
du är allt jag vill ha
/jakob Hellman

Det behövs inget regn på scen, det behövs inga lättklädda tjejer med ett dragspel utan ljud. Det räcker med författartunga, lätta ömma hjärtan och att brinna för vad man gör. Det räcker med en gitarr och ett par svarta glasögon. Det räcker med en pall i en halvfull bar. Bara jag får lyssna på musik som ger mig någonting.
JAG HAR FÅTT NOG AV MESPOP.

skona oss från melodifestivalen nästa år. Jag skäms så över lilla landet lagom. Mitt vackra sverige som får oss att skriva låtar om nyponbuskar och vacker väder. Förstör inte det här för mig ett år till.

Nu när schlageryran lagt sig för iår tar jag ett glas mjölk och lyssnar på Ulf Lundell. Det räcker så. Det räcker gott och väl.



Kommentarer:

1 Josse:

skriven

Bra måndags-text!

2 HyttanJosse:

skriven

Jag älskar dina måndagstexter (och resten av bloggen med, sitter som klistrad och läser varje inlägg....som ett barn på julafton. Du är sjukt duktig på att skriva =) Keep up the good work!!

3 Anonym:

skriven

skillnaden mellan abba/the ark och anna bergendahl/manboykillen är väl att abba och the ark faktiskt skriver deras egna låtar. därför blir det så jävla bra.

4 PIP:

skriven

Du vet väl att Linnros kommer till festivalen Putte i Parken i sommar?!;)

Kommentera här: