0

dag 09 - min tro

I skolan fick vi exakt den här uppgiften en gång. Att skriva om sin tro. Jag relaterade givetvis detta till en religionsfråga, och det i sin tur kom till slutsatsen att jag nog faktiskt inte tror på någonting. Vilket i slutändan blev en ganska meningslös med välformulerad liten text som jag fick ett betyg jag tyckte om för.

Den här gången är jag lite äldre, lite klokare och har upplevt lite lite mer. Min syn på tro i religion har inte ändrats, bortsett då från att jag nu förstår på ett annat sätt hur världen ser ut tack vare eller just på grund av religion. Och jag lär mig mer hela tiden.

Men det är inte det jag ska skriva om. Jag har lärt mig att ordet TRO innefattar mycket mer än en religiös åsikt. Tro är i min värld förknippat med hopp, och så länge det finns ungar så finns det hopp. Eller hur var det han sa, Cornelis Wresvjik?
Jag vill till att börja med understryka att jag tror att alla människor är innerst inne goda. Jag tror inte man föds in i ondskan, man är så formbar och oskyldig när man föds att endast ens omgivning har makten att förstöra eller förädla denna gåva man skapat och tilldelats.
Jag tror inte att kvinnor och män skiljer sig åt så mycket som samhället och ingrodda gamla åsikter anser. Jag tror, och framförallt hoppas jag att ansvar ska få delas lika mellan man och kvinna överallt. Föräldrarledighet, löner, hushållning, renovering och platser i riksdagen. Det går inte leva i en värld där bara en sort får bestämma.

Jag tror att för att nå en världsfred och den inre friden måste vi sluta skilja på svart och vit människa, utstående eller inåtgående könsorgan och gammal eller ung. Alla dessa förutfattade meningar, fördomar och omoderna tankar leder till osämja och rädsla, hat och förakt. Tonåringar sparkar ihjäl sin domare, vi slösar pengar på krig och förstör vår planet så våra barnbarn kommer få ett helvete. Vi slåss om oljan istället för att samsas, vi utrotar djur för att smyckas.
Jag tror att om vi alla bara gör Något så förändrar vi mycket. Mycket mer än vi tror.
If you want to make the world a better place, take a look at yourself and make a change.
Precis lika aktuellt idag som för tjugofyra år sen.

Jag tror på människovärde. Jag tror att vi i i-länder har en viss skyldighet gentemot u-länder. Bistånd, välgörenhet, volontärarbete. Man kan inte bara tänka på sig själv. Inte nu längre när man är så himla många. Vi må vara olika, men vårat skelett är uppbyggt på samma sätt. Vi är uppbyggda av vener och artärer. Vi gråter när vi är ledsna, vi skrattar när vi är glada. Vi kan älska. Vi har en möjlighet att ta hand om varandra som få djurarter har fått möjligheten att göra. Vi kan, och därför borde vi.
Jag tror på kärlek, fred och gemenskap. Och jag vet att det inte är en utopi. För jag vet att vi föds alla med hjärtat på samma plats.

Kommentera här: