0

om pridefestivalen

moderna tankar om varandra
Och du liknar ingen annan
antika löften som vi blandar
tills vi båda slutat andas
 
har vi tid innan allting tar slut?
 
När välden blivit smutsig av förtryck och hat, när hbtq personer döms till fängelse enligt ny lagstiftning i Ryssland, när förföljelsen, hoten, trakasserierna och okunnskapen blivit verklighet. Det är då jag älskar dagar som de jag haft i Stockholm mer än någonting annat. Det är då jag älskar Pride.

Överallt människor som är så otroligt jävla STOLTA över att vara precis den man är. Skammen är borta och med händerna i luften sjungs det tillsammans "we are family, i got all my sisters with me".
Ett plakat lyser starkt i den glödheta luften. Stolta föräldrar. Hejarropen överglänser sång och visselpipor. Det är osande hett, vi har ställt oss i skuggan. Det är svalare här, men inuti är jag så varm. Av detta. Av all kärlek. Av all stolthet. Till höger och vänster står gamla som unga. De vinkar, de höjer en stolt knuten näve. Ni är så värda det här!
 
Hejarropen dånar återigen. Ett rött plakat buret av änglar. TORKA ALLAS TÅRAR. Tätt följda av hundratals hbtq-personer som vet hur det varit. Och hur det fortfarande är. Strax efteråt kommer nästa tåg, tåget med hbtq läkarna. De som inte var rädda när den s.k bögpesten spred sig som en svart dimma över världen. Ett tåg av människor som gav dessa mildare behandling. Som vågade torka allas tårar, som visste och som kände med alla dessa felbehandlade människor i slutet av åttiotalet.

Det går en våg av rysningar i mig. 50 000 människor som i ren eufori skriker ut kärlek och stolthet, över en halv miljon människor längs med vägen som busvisslar, hejar på, peppar och applåderar.

På årets varmaste dag är alla precis lika mycket värda, vi dansar på kvällen och sjunger på dagen. Hetero som homo som transa. Det är magiskt. Det skålas överallt på nattklubbar över hur fantastiskt det är att få vara sig själv.
Samtidigt i Ryssland fortsätter nazister lura tonårspojkar på vad de tror är en dejt, för att sedan våldta, tortera och filma. Gayturister som öppet håller handen riskerar 14 dagars fängelse och sedan utvisning. Homosexuella par riskerar att få sina barntvångsomhändertagna av staten. Detta är lagstifningar som trätt i kraft i år. Det är inte nazisten som straffas. Den homosexuella straffas.
 
Jag är fortfarande oerhört hetero, men jag har aldrig behövt komma ut. Aldrig behövt försvara mig. Aldrig be om ursäkt, gömma min kärlek.
De har kämpat. Nu är det våran tur.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: