1

Ny kul lista!

Elsa Billgren och Sandra Beijer gjorde en kul "min smak-lista" så nu härmar jag dem. 

Min smak på killar
Gillar nåt lite "defekt" i ansiktet. Gropar efter finnar, lite sne näsa, Jaquin Phoenix ärr i läppen (är han harmynt eller typ slagit sig bara?). 
Mörka ögonbryn, ljusa ögon, bra skäggväxt (obs absolut inte långt). Ådriga underarmar, muskulösa axlar. Smala höfter, längd. Kindben, smilgropar, ögon som ler. Skrattrynkor. Bra smak jeans, knotiga skulderblad. Trygghet, humor, självdistans, intresse populärkultur. 

(null)


Min smak på mat:
Pasta. Pasta. Pasta. Risotto. Vietnamesiskt. Koriander. Sesam. Sushi. Hamburgare. Korv. Pannkakor. Skaldjur. 
Avskyr husmanskost. 

Min smak i musik
Svensk pop och indie.  Håkan Hellström, Markus krunegård, hästpojken, bad cash quartet, Kent, Lloyd, broder Daniel. Gillar också the strokes, the Smiths, Kjell höglund, kite och massor annat. Tycker mkt om texter som tilltalar och gärna får vara kul eller heartbroken. Älskar Alphavilles forever Young pga text tex, likadant med ultravoxx dancing with tears in my eyes. 
Tycker mkt om pianostycken och 60-tals musik också. 

Min smak i drinkar: 

(null)
Tycker väldigt mycket om drinkar men kan knappt en endaste vid namn? Älskar GT och mojito (vilken fantasi!) men beställer alltid nåt surt ute, gärna med smak av fläder. Mkt uppskattat med kaffedrinkar också tycker jag nog ändå. 

Min smak i fotografi: 

(null)


Följer ett konto på instagram som heter accidentallywesanderson som jag ÄLSKAR fotot i. Jag älskar med andra ord Wes Anderson foto. 
Tycker också mkt om motljus, ansikten i närbild, natur (skog, vatten, berg) samt fina inredningsbilder. 

Min smak i kläder:
Har en sån tydlig smak vad jag gillar, men gillar det absolut inte på mig själv. Älskar nämligen petite raka kroppar med högt knäppta kragar och kostymbyxor. Älskar också 90-talsmode men vågar inte riktigt pga kurvig. Även tennismode är drömmigt. Älskar pike och tenniskjol. 
Jag själv klär mig i svart i olika konstellationer typ. Så oinspirerad för tillfället. Ska snart erövra 90talet iaf tänkte jag. Köpt hängselbyxor i svart som jag älskar. 
Favoritsak på kläder är dock små ditsydda djur osv. En humla på kragen, en katt i bröstfickan. Samt filmtröjor och enkla klänningar. Vill se pop ut. 

(null)


Min smak i inredning:
Tycker om naturliga material som ljust trä och tunna stålkonstruktioner. Stilrent men personligt, raka linjer och framträdande att intresse av musik finnes tex i tavlor, skivsamlingar etc. 
Älskar stilrena trappräcken. Växter i form av små träd. Vackra vitbetsade trägolv, högt i tak, ljusinsläpp. Ej plottrigt. Tycker böcker är bästa inredningen. Vill ha en bokhylla som lockar till samtal. 

Min smak i barnkläder:
Hängselbyxor/kjolar/klänningar i alla dess former. Så gulligt med korsade ryggar på barn. 
Randigt eller små diskreta mönster i form av frukt och djur är gulligt. 
Knästrumpor, strumpbyxor, pufftrosor. Klänningar med krage. Stickade koftor. 

Min smak på filmer: 
Rejäla kärleksfilmer! Absolut nej till romcoms. Titanic är ett mästerverk. About time precis lagom indie (älskar indie-filmer) och dessutom finns nästa favoritämne med i denna; tidsresor. 
Interstellar är gudomlig. Rymdfilmer utformade på detta vis mkt bra, även moon och gravity. 
500 days of summer pga bra soundtrack (väldigt viktigt i all film! ) plus magiskt foto. Färgskalan är underbar. Skrattar åt Annie hall, och även åt anchorman. 
Call me by your name är en av de bästa filmer jag sett. 
Gillar nästan allt av Wes Anderson. Tycker mkt om verklighetsbaserade filmer, säger inte nej till tex andra världskriget. 
Tittar på Harry Potter enbart för att böckerna är så bra. Älskar hunger games. Tycker om att gråta till film. Älskar nästan allt med Michael Nyqvist. Grabben i graven bredvid <3
Feelgood som tex en oväntad vänskap står högt på listan.